
Lezing door Prof. Dr. Bert De Smedt.
Prof. Dr. Bert De Smedt is als hoogleraar Neuropedagogiek verbonden aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Zijn onderzoek focust zich op het begrijpen van individuele verschillen in schoolse vaardigheden. Dit wordt niet enkel bestudeerd via gedragsonderzoek maar ook via hersenonderzoek, zoals bijvoorbeeld MRI. Op die manier wordt getracht te achterhalen welke neurocognitieve oorzaken aan de basis liggen van de typische en atypische schoolse ontwikkeling.
Hij is daarnaast associate editor van de tijdschriften Journal of Experimental Child Psychology en Psychologica Belgica en maak ook deel uit van het editorial board van de tijdschriften Developmental Science en Journal of Educational Psychology. Hij is de huidige president-elect van de International Mind Brain and Education Society.
In 2013 ontving hij de Erik De Corte Early Career Award van de European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) en in 2014 de Early Career Award van de International Mind Brain and Education Society (IMBES). In 2016 werd hij verkozen als Academic Fellow van de Association for Psychological Science en in 2018 was hij de Laureaat van De Academie (Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen en Kunsten).